Laten we elkaar niet de crisis inpraten
Javascript is uitgeschakeld

Laten we elkaar niet de crisis inpraten

Geplaatst: 10-06-2020

Waarom lees ik nergens in de media dat er op dit moment meer mensen naar een woning op zoek zijn dan in februari van dit jaar? Maar wel een kop als ‘corona heeft (nog) geen effect op woningmarkt’? Of wat te denken van ‘donkere wolken pakken zich samen boven de bouw’. En nu we toch bezig zijn: ‘bouw wacht derde crisis in 12 jaar tijd’.

Bad news sells zeggen ze in de media. Dat zal allemaal best. Maar als ik analisten vergelijkingen hoor maken tussen de huidige coronacrisis en de financiële crisis van 2008 – 2013 en concluderen dat de de bouw als laat cyclische sector volgend jaar een enorme klap gaat krijgen, dan slaan ze de plank volledig mis. ‘Kijk dan naar de feiten’, roep ik dan tegen mijn krant of televisietoestel waar deze onzin uit komt. Want wat zijn de feiten?

Ten eerste dat de coronacrisis totaal op zichzelf staat en niet met andere crises te vergelijken is. Ja met die ten tijden van de Spaanse Griep misschien. Maar toen zag, honderd jaar geleden, onze economie er wel even anders uit.

Ten tweede is de bouw meestal laat cyclisch alleen niet in deze coronacrisis. Zo is de sector bij het uitbreken van de coronacrisis ook direct geraakt. Natuurlijk lang niet zo hard als de horeca en reisbranche maar veel bouwprojecten zijn uitgesteld en consumenten hadden geen zin meer in werklui over de vloer. Kortom, een omzetdaling van vijf tot 10 (afhankelijk per marktpartij) procent was in de eerste maanden het gevolg.

Inmiddels laten onze cijfers zien dat er van enig herstel sprake is. Met het afbouwen van de lockdownregels laten mensen hun huizen weer verbouwen dus de klusbedrijven zien hun werkportefeuille weer toenemen. Verder is de situatie op vier punten totaal anders dan in de vorige crisis. Zo is de rente een stuk lager dan in 2009 en is de financiële markt geherstructureerd.

Het derde en misschien wel het grootste verschil is de opstelling van het kabinet. Waar in de vorige crisis vooral bezuinigen het credo was, kiest het huidige kabinet juist voor het nemen van stimuleringsmaatregelen. Zo worden bijvoorbeeld investeringen in infrastructuur en bouw waar mogelijk naar voren getrokken om de orderportefeuilles gevuld te houden. En het laatste punt is de verduurzamingsopgave. De komende jaren moet de bestaande voorraad flink worden aangepakt dus op dat vlak ligt er echt heel veel werk te wachten.

Kunnen we daarmee geheel zorgeloos van de zomer gaan genieten? Nee, natuurlijk gaat de bouwsector er wat van merken als de economie met 10 procent krimpt en particulieren de hand op de knip gaan houden. Maar voor dit soort plaatjes is het echt nog veel te vroeg. Want daar tegenover staat dat de economie ook weer snel met 6, 7 of 8 procent kan herstellen. Wat we in elk geval zéker niet moeten doen is om elkaar een crisis in te praten. Want daar heeft helemaal niemand iets aan.

Jan-Paul Schop

Managing Director USP Marketing Consultancy


USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.

Overig Columns

Pompen of verzuipen 16-04-2024
Over wonen en ‘place’ 28-03-2024
Gulzige rotzakken 13-02-2024
Wanorde, of systeem? 08-02-2024
Gevederde vrienden 08-01-2024
Zwaar verouderde architectuur 06-12-2023
Systeem(keuze) 21-11-2023
Van klein denken krijg je grote spijt 07-11-2023
De grote en de kleine schaal 18-10-2023
Hongerwinter in Utrecht? 11-10-2023
 

Onze partners

  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
  • VBI
Sluit deze advertentie